For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

torsdag 28. oktober 2010

Egg, bedrag og sannhet

Frokostegget mitt i går var helt og hvitt og vellykket, plassert delikat i brunt tre-eggeglass. Min mann koker et perfekt egg til meg nesten hver morgen.

Men ikke denne gangen.
Da jeg kakket det, var gulen hardkokt. Jeg liker den bløt. Og lenger nede i egget var det vann og gørr.

Da jeg kikket i kokevannet, lå det store hvite bobler og fløt.

Aha. Bedrag.
Frokosten var fin bare utvendig.

-

Siste tiden har jeg funnet et par Facebook-innlegg av denne sorten:

Årets oktober er spesiell fordi den inneholder 5 fredager, 5 lørdager og 5 søndager, og det skjer gjennomsnittlig bare hvert 823. år.

Men jeg har ikke trodd på det, matematisk tilstedeværende som jeg er. Dette må gjennomsnittelig skje hvert 7 år. For i oktober er det jo 5 ganger av 3 påfølgende dager hvert eneste år. Men det skjer ikke akkurat hvert 7. år, pga skuddårene innimellom. Bare gjennomsnittelig. Har jeg tenkt.

Men ikke undersøkt, eller fått slått fast.

Tirsdag dukket samme påstand opp igjen på fb:

“Why tempt fate? Sorry everyone, I'm not super superstitious, but this year October has 5 Fridays, 5 Saturdays and 5 Sundays. This happens once every 823 years. This is money bags. So Copy this to your status and money will arrive within 4 days. Based on Chinese Feng Shui. The one......who... does not copy, will be without money!”

Og ord har makt!
Kumnne det likevel være slik at enkelte dager er forfordelt helt fra starten av? Næ……nei. Men man blir bittelittegranne usikker. Bittebittelitt. Skal jeg gå imot Det Utsendte Ord? Sette meg selv til dommer og si at noen har løyet? Og at mange har gått på limpinnen? Huff så ekkelt.

Jeg bestemte meg for å gå til felts mot den bittelille tvilen, og ba mannen min finne et par moteksempler, han er så god på pc, han finner nok noen gamle kalendre.

Og etter et par minutter var det klart:
I 2004, 1999 og 1993 var det også slik: fredag, lørdag, søndag 5 ganger. Og nå til helgen, i 2021 og i 2027 vil det skje igjen.

Se dét var vel nok moteksempler. Jeg hadde rett! Det er ikke 800 år mellom hver gang.

Statusen om årets spesielle oktober er altså løgn og bedrag.
Men mange har spredd det falske ryktet videre, i håp om å bli rik rik. Og hvem våger å protestere på gammel kinesisk visdom!

Jeg tør.

Okk ja.
Jeg er jo sannhetselskende.

Men det er ikke alltid like lett å avsløre løgn, som dette. Eller slå fast sannhet.

-

Jeg tror på Jesus. Bibelens Jesus. Det er sant, det med Jesus.

Jeg sprer det ryktet at han virkelig har levd, at han sto opp fra graven, lever i dag, har makt til å tilgi synder og er sterkere enn døden, og kan vekke andre folk opp fra de døde også. Og jeg sier at vi kan ha kontakt med ham her og nå.

Det er jo fordi jeg har slik kontakt selv, og har opplevd hans ånd og gjerninger mange, mange ganger og har erfart at han er god, og fordi jeg etterhvert har fått slik tillit til til bibelens forfattere, at jeg våger å spre ryktet videre.

Den som lurer på om dette er sant, oppfordres til å teste påstanden. “Smak og kjenn at Herren er god”, oppfordrer bibelen.

Han står seg for en etterprøving, han Jesus! Men da må en ta på alvor det han sier, vende seg personlig til ham, og virkelig SMAKE!

Frokostegget mitt ble avslørt da jeg smakte på det. Det var ikke slik som den pene utsiden viste.

Hadde jeg sett tillagingen av egget, hadde jeg også visst at det ikke kom til å smake helt godt.

Det er, for å bli i bildet, også noen som så “tillagingen av Jesus”. De så hans fødsel, hans liv, hans død og hans oppstandelse og skjønte, trodde, og skrev ned.

Det er to måter å kjenne eggets sannhet:
Å se tillagingen selv, eller å smake det selv.

Hvem våger å bedømme noe, slå fast noe, på avstand???
Tosker våger!

Det som for noen ser tåpelig ut (Jesus?!) fra utsiden, kan – kan - være annerledes når en smaker på det selv.

Jesus er annerledes

Smak selv. Det gjelder jo livet. Dét her og nå, og det evige.

2 kommentarer: