For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

tirsdag 7. februar 2012

Kraft og styrke

Vi trenger mer himmelsk styrke og kraft blant oss, både for å hjelpe andre og oss selv, ja, hjelpe selve samfunnet vårt, men også for å demonstrere hvilken god Gud vi har. Jeg har jo selv smakt mange ganger både av hans godhet og smarthet, styrke og helbredelse. Nedenfor har jeg funnet bibelvers som handler om slikt.

Men først litt om egen bakgrunn for ønsket:

Jeg har aldri hatt sterk helse, fysisk.
Har strevd med  samsyn, konsentrasjon, skuldre, rygg, øye- og halsproblemer – diverse greier. Og enda er det slik - skjønt før var det mye verre.
Men vanligvis har jeg båret dette lett, sikkert fordi jeg har vært velsignet med indre sammenheng og meningsfylde og trygghet, og har funnet meningsfulle ting å gjøre og være likevel, til tross for alle begrensningene. Og så har Gud - Jesus - vært slik med meg gjennom alt.
Men jeg kjenner at sorg- og frustrasjonsnivået mitt, særlig siste månedene, til tider har vært nokså høyt likevel, både over helsa og over diverse andre påkjenninger av mer sosial og følelsesmessig karakter –  og så skulle jeg så gjerne gjort mer meningsfulle ting, av den typen jeg har særlig sans for, og jobbet sammen med flere dedikerte og gjerne flinke folk. Nådd lenger ut.
Det er ikke lett å få gjort så mye alene, med så lite krefter, men med så mange behov rundt seg, og så mange innspill eller utspill i seg -

Gud! Du er treg! har jeg ropt mot ham – jeg klarer ikke mer, det renner over! Jeg skjemmer deg ut på denne måten!

Og Han har både forstått meg og tilgitt meg og gitt meg fred.
Folk har jeg også kjeftet på noen ganger - og det er jo stort sett ikke bra. Om enn de skulle ha fortjent det. Det er i følge bibelen "vennlig tilrettevisning" man skal gi, hvis det trengs. Og ellers skal man snu det andre kinnet til. I det siste har jeg dessuten et par ganger blitt irritert på folk som ikke har fortjent det også - så nå må det virkelig forandring til. Jeg som "egentlig" er så fredelig - -

Så - jeg trenger altså mer
- kraft - eller kjærlighet - til å holde ut, til å vente på en god måte, og/eller
- himmelsk inngripen i alt som er vanskelig, og/eller
- sammenhenger der min utrustning passer, og der det er bruk for meg og jeg kan få utvikle meg og være ressurs, slik jeg er, og/eller
- tro og kraft og nåde og visdom, slik at jeg kan bli frisk, og også kunne gripe inn og ordne opp i ting som andre sliter med

Ja, jeg treffer stadig på situasjoner der det hadde vært nyttig om noen – jeg, f.eks - kunne hjulpet til på en kraftig måte. Sånn som Jesus gjorde.

Når det gjelder meg selv og mine egne omgivelser, merker jeg stadig hvordan Gud er der og hjelper og forandrer og jobber og støtter. Gir fred og oppmuntring og mange små og noen store undre underveis. Men her trengs mer!

Så jeg har altså undersøkt litt:

-     
Dette sier Bibelen om styrke og kraft – disse versene ønsker jeg skal bli mine alle sammen:


Fil. 4, 13:
Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk. (Paulus)

Joh. 15,5:
Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. (Jesus)

Salme 18, 30:
Med deg (Gud) kan jeg storme mot en krigerflokk,
        med Guds hjelp kan jeg springe over murer. (David)

5. Mos. 33, 25:
Dine bommer skal være av jern og bronse.
          Som dine dager er, skal din styrke være. (Moses til Asjer)

Salme 37, 4-5:
Ha din lyst og glede i Herren,
          så gir han deg alt ditt hjerte ber om!
Legg din vei i Herrens hånd!
          Stol på ham, så griper han inn.

Salme 84, 6-8:
Salige er de som har sin styrke i deg,
        de som lengter etter
        å dra opp til templet.
        Når de drar igjennom den tørre dal,
        gjør de den til en kildevang;
        høstregnet dekker den med signing.
        De går fra kraft til kraft,
        til de trer fram for Gud på Sion. (Korah-sangerne)

Rom. 1, 16-17:
For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker. For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, slik det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. (Paulus)
(Evangeliet: Nyheten om at Gud er god, at han elsker oss så høyt – at han ofret sin sønn/ga seg selv på korset – for at vi som tror dette, skulle leve evig, og leve sammen med Ham.)

Joh. 12, 10-11 (kraft i blodet og i det å vitne):
For våre brødres anklager (Satan) er styrtet, han som anklaget dem for vår Gud dag og natt. De har seiret over ham i kraft av Lammets blod og det ordet de vitnet om; de hadde ikke sitt liv så kjært at de ikke ville gå i døden. (Johannes)

Ap. 1,8 (Ånden gir kraft):
Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender. (Jesus)

Ap. 4, 12:
Jesus Kristus….Det er ikke frelse i noen annen, for i hele verden er det blant mennesker ikke gitt noe annet navn som vi kan bli frelst ved. (Peter)

Es. 40, 28-30:
Vet du ikke, har du ikke hørt?
           Herren er den evige Gud
          som skapte jordens ender.
          Han blir ikke trett og ikke sliten,
          ingen kan utforske hans forstand.
          
          Han gir den trette kraft,
          og den som ikke har krefter,
          gir han stor styrke.
          
                Gutter blir trette og slitne,
          unge menn snubler og faller.
          
               Men de som venter på Herren,
          får ny kraft,
          de løfter vingene som ørnen,
          de løper og blir ikke slitne,
          de går og blir ikke trette.
                                                                   (Jesaja)

2. mos 15,2:
Herren er min kraft og min styrke,
          han er blitt min frelse.
          Han er min Gud, ham vil jeg prise,
                                                                   (Moses og israelittene)

1. Kor. 1, 18 (kraft i korset):
For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. (Paulus)

Jes. 53,5:
Men han (Jesus) ble såret for våre overtredelser
        og knust for våre misgjerninger.
        Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred,
        ved hans sår har vi fått legedom. (Jesaja)

2. Tim. 1, 7-8:
 For Gud ga oss ikke en ånd som gjør motløs; vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom.  Skam deg da ikke over vitnesbyrdet om vår Herre og heller ikke over meg som er fange for hans skyld, men bær lidelsene for evangeliet, du også, i den kraft Gud gir. (Paulus)

1. Kor 12, 28 (kraft-nådegaver):
I kirken har Gud for det første satt noen til apostler, for det andre profeter, for det tredje lærere, deretter mektige gjerninger, deretter nådegaver til å helbrede, til å hjelpe, til å lede og til ulike slag tungetale. (Paulus)

Ap. 3, 16 (kraft i Jesu navn):
Ved troen på Jesu navn har dette skjedd, for det navnet har gitt styrke til denne mannen som dere både ser og kjenner. Den tro vi får gjennom dette navnet, har gitt mannen full førlighet igjen, slik dere alle kan se. (Peter)

Salme 91, 1-7 (Å være i Guds nærhet gir kraft til å bli stående):
Den som sitter i skjul hos Den høyeste
          og finner nattely i skyggen av Den veldige,
          han sier til Herren: «Min tilflukt og min borg,
          min Gud som jeg setter min lit til!»
          …….Om tusen faller ved din side,
          ti tusen ved din høyre hånd,
          blir du ikke rammet.

Salme 118, 5-14:
Jeg var i trengsel og ropte til Herren,
          han svarte og førte meg ut i åpent land.
          Herren er med meg, jeg frykter ikke.
          Hva kan mennesker gjøre meg?
           …….
          De presset meg hardt, jeg holdt på å falle,
          men Herren hjalp meg.
          Herren er min styrke og min sang,
          han er blitt min frelse.

Det er slett ikke godt for verken meg selv eller de rundt meg, om jeg skulle falle, eller heller når jeg faller. Best å bo hos Gud, synge og bli sterk!

Rom. 8, 32 (Gud gir oss alt (også kraft) sammen med Jesus):
Han som ikke sparte sin egen Sønn, men ga ham for oss alle, kan han gjøre noe annet enn å gi oss alt sammen med ham? (Paulus)

2. Kor.9,8 (Gud gir for at vi skal gjøre godt):
Og Gud makter å gi dere all sin gave i rikt mål,
          så dere alltid og under alle forhold har nok av alt,
          ja, har overflod til all god gjerning.
                                                                              (Paulus)

Joh. 14, 12:
Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerningene jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far. (Jesus)

Luk. 9, 1-2:
Han (Jesus) kalte sammen de tolv og ga dem myndighet over alle onde ånder og makt til å lege sykdommer.   Så sendte han dem ut for å forkynne Guds rike og helbrede syke. (Lukas)

Matt. 10,1:
Han kalte til seg de tolv disiplene sine og ga dem makt til å drive ut urene ånder og helbrede all sykdom og plage. (Matteus)

Matt. 13, 57-58 (vantro og lite kraft henger sammen):
….på hjemstedet hans…de ble forarget og avviste ham. Men Jesus sa til dem: «En profet blir ikke foraktet noe annet sted enn på hjemstedet og i sitt eget hus.» Og han gjorde ikke mange mektige gjerninger der på grunn av vantroen deres. (Matteus)


Den beste måten å få ting til på, er nok kjærlighetens vei, for:

1. Kor 13, 4-7:
Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
          den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
          
     Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
          er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
          
     Den gleder seg ikke over urett,
          men har sin glede i sannheten.
          
     Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.    
                                                                                                            (Paulus)


Så hvis jeg ikke lenger tåler så mye som før, så er det kanskje fordi kjærligheten har krympet.
Hvorfor? Kanskje fordi jeg har ventet for lenge. "Langvarig venting gjør hjertet sykt, et oppfylt ønske er et livets tre" står det i Ordsp. 13,12  - så best å komme seg ut i en positiv virksomhet som oppfyller ønskene en har! Gå inn de dørene der ønskene dine ligger bak, med mindre Bibelen (elsk din neste! ikke stjel! osv) eller DHÅs særlige ledelse eller godt folkevett sier noe annet - vi har jo fått vettet for å bruke det.
          
1. Joh. 4, 10-17:
  Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud,
          men at han har elsket oss
          og sendt sin Sønn til soning for våre synder….
I dette er kjærligheten blitt fullendt hos oss: at vi har frimodighet på dommens dag. For som Kristus er, slik er vi i denne verden. I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut. For frykten bærer straffen i seg, og den som frykter, er ikke blitt fullendt i kjærligheten. Vi elsker fordi han elsket oss først. (Johannes)

Når vi har erfart og fattet Guds kjærlighet til oss – Gud, åpne våre øyne! – da kan vi ta imot både helbredelse og kraft og alle slags andre gode gaver, for kjærligheten tror jo alt - og vi kan elske Gud tilbake, og oss selv, og også elske andre som ikke har elsket oss først. Ja, elske dem med den kraft som Gud gir oss.
------


Jeg tror en av de beste tingene jeg kan gjøre for å få den styrken jeg trenger, er å memorere på bibelordene over. Å skrive dem ned, er en måte å skrive dem inn i meg selv på. 
For disse ordene vil jeg gjerne eie. Mange av dem er allerede nokså mye mine, og jeg kjenner hvordan de styrker meg når jeg tenker på dem.


Leve ved Ordet, ja...
Jeg har nylig skrevet et bloggstykke (i oktober 2011) med mange bibelvers bl.a om den saken. Stykket heter "Den som".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar