For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

lørdag 9. oktober 2010

Hvorfor kom Jesus?

Bibelvers som svarer på spørsmålet om hvorfor Jesus kom til jorden:

Jesus sa:
- Jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden. Joh 12, 47

- Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Jeg er kommet for å sette skille: sønn står mot far, datter mot mor..... Matt 10, 34-35

- Også i de andre byene må jeg forkynne det glade budskap om Guds rike. Det er det jeg er utsendt for. Luk. 4, 43

- Menneskesønnen er kommet for å oppsøke det som var fortapt, og frelse det. Luk 19.10

- Til dom er jeg kommet inn i denne verden, så de som ikke ser, skal få se, og de som ser, skal bli blinde. Joh 9.39

- Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod. Joh. 10,10.

- Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min egen vilje, men hans vilje som har sendt meg.
Og dette er Faderens vilje som sendte meg: At av alt det han har gitt meg, skal jeg ikke miste noe, men jeg skal oppreise det på den siste dag.
Og dette er Hans vilje som har sendt meg: At hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv.
Og jeg skal reise ham opp på den siste dag. Joh. 6, 39-41.

- Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Joh. 11, 25. (Han måtte derfor gjøre seg kjent, ”synlig”)

Johannes gjenfortalte:
- ”....det er bedre.....at et menneske dør for folket enn at hele folket går til grunne” Dette sa han ikke av seg selv, men da han var øversteprest det året, talte han profetisk om at Jesus skulle dø for folket. Ja, han skulle ikke bare dø for folket, han skulle også samle til ett de Guds barn som er spredt rundt omkring. Joh. 11, 50-52. (Jfr: ”Dere tilber det dere ikke kjenner”???)

Jesajas sa:
- Derfor overgir jeg de mange til ham, de mektige skal han få til bytte, fordi han gav sitt liv i døden og ble regnet blant overtredere. Han tok på seg de manges synd og gikk i forbønn for syndere. Es. 53, 12

Paulus sa:
- Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.  9 Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, hvor mye mer skal vi ikke da gjennom ham bli frelst fra vreden! 10 For mens vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv! 11 Ja, ikke bare det, vi har også vår stolthet i Gud, ved vår Herre Jesus Kristus, han som har gitt oss forsoningen. Rom 5, 8-11.

Peter sa:
- På sin egen kropp  bar han våre synder opp på treet, så vi skulle dø bort fra syndene og leve for rettferdigheten. Ved hans sår har dere fått legedom. 1. Pet. 2, 24.

- Det var for dykk (israelittane) at Gud først let tenaren sin (altså Jesus) stå fram, og han sende han for å velsigna dykk når kvar og ein vender om frå vondskapen sin. Ap. 3, 26


Marta sa:
- Jeg tror at du er Messias, Guds Sønn, han som skal komme til verden. Joh 11, 27.

Peter sa: 
Du er Messias, den levende Guds sønn, Matt 16,16.

Johannes sa:
Hvem andre seirer over verden enn den som tror at Jesus er Guds Sønn?..... Den som tror på Guds Sønn, har vitnesbyrdet i sitt indre. Men den som ikke tror Gud, har gjort ham til en løgner, for han har ikke trodd på Guds eget vitnesbyrd om sin Sønn. Og dette er vitnesbyrdet: Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet. 1.Joh. 5,5 og 1. Joh. 5, 10 - 12:

Paulus sa:
For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14.


2 kommentarer:

  1. Hva er forklaringen på Joh 12 vs Joh 9?

    SvarSlett
  2. Jesus sa at han var kommet "til dom" (Joh 9), men også "ikke for å dømme" (Joh 12). Motstrid? Nei, bare tilsynelatende:

    TIL DOM:

    Jeg tror at i møte med Jesus, som var helt ren og god, vil mange kjenne seg dømt. De ser sin egen skitt. Og dømmer seg selv.

    I nærmøte med Jesus må man også ta stilling til ham, dømme ham: Vil jeg høre på denne mannen, følge ham, tro ham, bry meg? Eller protestere, hate, forakte, snu meg bort - jeg FORDRAR ikke den forbaskede prektigheten hans! Han har ingen myndighet over meg!

    Vi skal alle engang dømmes for våre liv, våre synder. Den største synden er å ikke tro på Jesus, sier bibelen. Den som har sett Jesus, er klar til å dømmes etter dette kriteriet. Han kom "til dom".

    IKKE FOR Å DØMME:

    Det er Gud som dømmer, på dommedag skal han dømme oss. Jesus, han også Gud, skal dømme.
    MEN for 2000 år siden var det en annen jobb som skulle utføres - nemlig først og framst å frelse oss fra denne dommen, gjøre oss rene og skyldfrie.

    SvarSlett