For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

mandag 4. oktober 2010

"Kristne tanker"

Jeg bruker uttrykket "kristne tanker" i beskrivelsen av bloggens innhold. Jeg ønsker å forklare hva jeg mener med denne formuleringen:

Kristne tanker er tanker tenkt av et hode som analyserer og ser på verden med bibelvers langt framme både i bevisstheten og underbevisstheten, og som tror på og anerkjenner disse bibelske ordene som i hovedsak sannhet, og som er gjenfødt og har fått den hellige ånd,.

Og i tillegg ønsker hodets innehaver å  etterleve disse bibelske sannhetene, og har i hovedsak forstått det kristne budskap rett, og ikke fordreiet bibelversene, eller utelatt deler av dem, og er preget av kjærlighet - hvis det er slik, da må tankene hans kunne kalles kristne tanker.

Jeg er altså ikke tilhenger av å skille politikk og tro. Ja, jeg kan ikke skille de to. For jeg ser menneskene med mine kristne øyne, og analyserer samfunnet med min kristne tanke.

"I hovedsak sannhet":
Vi vet at det finnes enkelte unøyaktigheter i bibelen. For det første sier bibelen selv at "løgngriffelen har vært ute" Jer. 8,8.

For det andre finnes det et par motstridende opplysninger i bibelen, der minst ett av utsagna må være feil (en del slike steder er det nok bare tilsynelatende at der er motsetninger). Les f.eks Ap.gj 9,7 og Ap.gj 22,9 som begge beskriver tilskuernes opplevelse da Paulus mistet synet - men hørte de, eller hørte de ikke røsten? !?
Disse to versa kan ikke begge være sanne, i alle fall ikke slik de er oversatt i min bibel. Men hovedbudskapet er likt begge steder.

Og for det tredje, så er flere av bibelens bøker ikke skrevet som "Ord fra Gud" - men som vitnemål fra mennesker som virkelig har gjort sitt ytterste for å få ting rett - men vi vet da sjøl, vi som også er vitner, at en gjenfortelling, eller en meningsytring gjerne kan bli litt slurvete, eller ufullstendig, eller man har misforstått noe - i én bibelfortelling sies det f.eks at begge røverne på Golgata spottet Jesus, i en annen fortelling står det at den ene av dem forsvarte Jesus, mens den andre spottet.
Det er den som kjenner flest detaljer og nyanser, som vet mest om saken - dersom det altså dreier seg om en pålitelig person. Og den tillit har vi til utvalget av de bibelske tekster, at de er skrevet av svært seriøse og pålitelige personer, med stor Gudsfrykt - som ikke ville funnet på å lyge bevisst.

Jesus anklaget sine egne disipler for at de ikke trodde på vitnemålet fra sine meddisipler, da han hadde stått opp fra døden og vist seg for noen av dem. Han forventet at vitnemålene ble trodd - såpass burde de ha kjent Maria og de andre som hadde vært ved graven og møtt ham!

-

Nå skal jeg lete etter et par bibelhenvisninger, så jeg kan ha ev viss dekning for mine påstander.....oi, må visst ordne med noen sengeomplasseringer i huset først - hjelp meg gjerne med relevante vers, hvis noen leser dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar