For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

torsdag 13. oktober 2011

Skjønnhet og død

Jeg var en tur på gravplassen i dag. Der var et fantastisk syn:


Arne Lyngbø døde for over 2 uker siden, men blomstene på graven til denne i lokal sammenheng svært kjente mannen har holdt seg godt i det våte, kalde høstværet.
Det var riktignok ikke for å bivåne dette jeg kom, men jeg er takknemlig for at jeg fikk se det, fikk delta litt jeg også, i hans bortgang. Virkelig et vakkert punktum. Hilsener på mange hvite bånd ikke bare fra de nærmeste, men fra idrettslaget, fra Høyre og...nei, jeg studerte dem ikke alle. Men han har vært en aktiv mann og har bidratt med mye i sitt liv. En del av mitt liv har han også vært - skjønt ikke på noen svært stor eller nær måte, såvidt jeg vet. Men likevel - en fargerik bite av mitt livs puslespill har han såvisst vært. De to siste gangene jeg så ham, var han gjøgler i et familieselskap og på en bygdekonsert.

Neste bilde tok jeg på skogstur nylig. Det er like før dette løvet råtner, men hvor mye vakkert som finnes i falne blader!

Og så, et bilde av noen angrepne epler i hagen min. Men motivet er da skjønt, selv om det er fryktelig ufullkommen frukt, dette? Små er eplene også, slett ikke noe å vise fram.


Til slutt: Her er motsatsen til eplene over - dette er utenfor en grønnsakbutikk i Storgata i Oslo. All frukt og grønnsaker som tilbys her, er helt perfekt. Utseendemessig:


Men jeg er nå ikke aldeles overbevist om hvorvidt det er denne maten eller mine flekkete usprøytede epler som er sunnest. Bare man skreller bort flekkene altså - de smaker ærlig talt ikke særlig helsesamt. 

Sprøytemidler er jo faktisk dødelig gift. I min svake, fysisk overfølsomme 10-12-årsperiode i livet ble jeg temmelig uvel av de aller fleste utenlandske epler. Men som regel ikke av de norske. Jeg tror de måtte være mye mindre sprøytet enn de importerte eplene. Så jeg vet, vet, tror jeg vet, VET  - at sprøyting er ugreitt. Selv nå skygger jeg gjerne unna de importerte eplene. Mener jeg ofte kjenner noe reelt frastøtende ved dem. Men jeg har kost meg med min egen istykkerskårne frukt.

Relevant bibelvers: Joh. 7,24: Døm ikke etter det dere ser, døm heller rettferdig!




*
Både skjønnhet og død finnes i alle disse bildene mine, på ulik måte.
De to dimensjonene av tilværelsen er ikke bestandig så langt unna hverandre.
Om vi både kan glede oss over skjønnheten, men samtidig sukke over døden - tror jeg vi har kommet et godt stykke på vei. Når vi ikke lar det vonde i en sak overskygge alt det gode i den samme saken.

*


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar