For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

onsdag 8. juni 2011

Sommerfugler og forsiktighet

Dette er min lille nydelige nabo:


Jeg fikk lov av hennes afrikanske mor å vise henne fram på nett. Hun er ute i sommerklær for første gang i livet, uten lue og jakke på, og var så lykkelig, så lykkelig. Hun frydet seg over å huske; helt til i dag har hun vært redd i denne stolen. Men i dag var det stas!

Jeg klarte ikke å fange smilet hennes med kamera, men jeg fikk mange. Særlig da vi tok en tur til meg etterpå og spiste nypesyltetøy. Kanskje hun husket at hun hadde vært her før? Livet begynner å henge sammen?

Sommerfuggel i vinterland; tenk at det kan være så varmt her nord! Sikkert 20 grader.
Moren - en særdeles flott og varm og ansvarlig kvinne - har forresten akklimatisert seg skikkelig etter tre år i Norge, og syntes her var kollossalt varmt i dag.
Hun fortalte at hun ikke hadde syntes det var varmt hjemme i Afrika da hun bodde der, med 10-15 grader mer.

Den tilvenningen, altså!

Men jeg tok flere bilder i den store kommunale hagen til vesla over, av andre barn - fra Norge, fra Tsjetjenia, fra Nord-Afrika. Særlig ett var alvorlig fint - av tre nydelige flyktningbarn, to av dem muslimer, der de utrolig vakre personlighetene deres nærmest stråler ut. Glede og kjærlighet, mykhet og renhet -

Hvor jeg skulle likt å vise verden dét bildet!

Men jeg vil og kan ikke. For det første har jeg ikke spurt foreldrene om tillatelse, og ikke dem heller, enda de gjerne ville bli tatt bilde av. Og for det andre, og det er nesten verre: Det kan hende at noen stygginger ville lest det, sett dem og hatet dem. Gjort dem noe vondt, til og med. Nei, det er nå nesten helt hinsides - men det finnes jo vonde mennesker. Tenk om noen av dem leser bloggen min! Forresten har vi nå alle en viss slump vondskap i oss, men en del mennesker har altså en ekstra dose rettet mot muslimer og andre fremmedkulturelle.

For min del velger jeg å ignorere eventuell ondskap, og legger likevel ut mye av og fra meg selv på nett. Jeg VIL ikke gi etter for de vonde eller for angst eller for forfengelighet for den del. Jeg vil leve fritt, være åpen, være meg - være et eksempel på dette. Kan nok hende det ikke alltid er like vist, men, og jeg legger nå ikke ut alt mulig heller, men - 

- men jeg kan jo ikke bruke andre uvitende til den samme jobben. Det bør jo ikke være risikabelt å kjenne meg -

Det finnes et bibelvers som er relevant med hensyn til min frihetstrang, men kanskje på en litt annen måte:
"Hvis min frihet skulle føre andre svake til fall, ville jeg aldri bruke den friheten", skrev Paulus.

Hvilke friheter tar jeg meg, hvilke eksempler gir jeg, hvilke idéer, som jeg ikke burde?

Og hvordan kan jeg våge å legge ut bilde av lille Bibita?


Hun heter forresten ikke det:)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar