For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

søndag 10. april 2011

Påvirkning

Hvem er jeg? Den malingen jeg har på meg i dag?


Jeg hørte en gang en bestemt kvinnes latter for mitt indre øre en hel natt gjennom, mange ganger. Jeg hadde aldri møtt henne selv, hun er på min manns film fra Filippinene 2007. Jeg hadde sett filmen et par ganger, og skjønt at hun og han hadde funnet tonen. I dagene etter latternatten merket jeg hvordan min egen latter var blitt lik hennes.

Det var nesten ubehagelig - og det var pinlig. Jeg mente ikke herme!

For litt lenger siden hadde jeg en lignende opplevelse overfor en ung håndverker. Jeg ante vel en bit av hans sjels reise mens han var hos oss. Forbløffet og fascinert så jeg hvordan han blei påvirket av det jeg sa og var. Men vi hadde da ikke så mye kontakt! Og bare om praktiske ting! I ukene etterpå merket jeg hvordan jeg sjøl var blitt påvirket av hans fakter  - nå var det nemlig meg de kom ut av.


Jeg var blitt som ham. Jeg var blitt som henne.


Og hvis jeg har sett deg, hvis jeg har tatt deg inn, så er jeg en bit av deg også.
?!!

Vi påvirkes.
Noen mer enn andre, kanskje hvis sjelshuden er ekstra tynn, og noen ganger mer enn ellers, kanskje hvis  den påvirkningen vi møter, er særlig relevant for oss.

Og vi påvirker.

Kanskje bør en gå i hi av og til......

....og la Herren prente seg inn i oss, gjennom langt og djupt samvær....

Mon tro om vi påvirker Gud? Han som er den samme i går, i dag, til evig tid....? Han er nå ikke uberørt av oss, i alle fall. Han er jo levende. Men forandres han?!?


Si det. Jeg er i alle fall både påvirkningsbar og forandringsbar. Går det forresten an å bli påvirket, uten å bli forandret?....hm....
Burde visst absolutt passe på hvem og hva jeg utsetter meg for, jeg blir jo sånn, tydeligvis.


Et relevant bibelvers om Guds påvirkning av oss: "Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd." 2. Kor. 3, 18. I versene før går det fram at det er de som "har vendt om til Herren", som påvirkes på denne måten. 


Et bibelvers om å bli påvirket av mennesker: " Vær ikke venn med en sinnatagg, og slå ikke lag med bråsint mann, så du ikke venner deg til hans veier og setter en felle for ditt liv." Ordsp. 22, 24-25.


Et annet bibelvers om menneskers påvirkning av oss: "Andre skal dere redde ved å rive dem ut av ilden. Og noen skal dere ta dere av, men vær varsomme så dere til og med avskyr kappen som er flekket av sanselighet"  Judas 1,23.
Puh, det var nå en lettelse - man blir tydeligvis ikke nødvendivis smittet av den man er sammen med - hvis en er varsom :-o  
Verset kan vel utlegges slik at en trenger være klar over, erkjenne, når de vi er sammen med, har uheldige egenskaper - og disse skal vi avsky, ta avstand fra. Ikke avsky menneskene, men de dårlige egenskapene deres. Vi skal jo være "i verden, men ikke av den", står det et annet sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar