For Kristus gav seg sjølv for oss. Han ville fria oss ut frå all urettferd og reinsa oss, så vi kan vera hans eige folk som med ihuge gjer gode gjerningar. Titus 2,14

mandag 16. mai 2016

Pinse - og om å få være med i bryllupet


Pinse er oljetid. Hellig-Ånd-tid.
Da feirer vi at disiplene ble døpt av, eller med, den Hellige Ånd.
Den Hellige Ånd blir omtalt som både olje og vann i bibelen. Begge deler flytende og formløst ubestemmelig men likevel vel definerte ting. I lignelsen om de ti brudepikene som ventet på brudgommen, altså på Jesus, trengte de BÅDE olje (ånd) og lampe (Guds ord) for å kunne møte ham.
Av de ti brudepikene som ventet på brudgommen – så fikk de 5 som bare hadde lamper, ikke være med på bryllupet. De oppdaget for sent at de måtte ha olje også, for å få lys. Lamper står trolig for ord og teori og kanskje tradisjoner og form. Lamper er begripelig håndfast i formen, akkurat slik som bibelvers og tradisjoner. "Ditt ord er en lykt for min fot", sier salme 119. Men det er ikke nok for en brudepike. De som manglet olje, som manglet Den Hellige Ånd, ble altså avvist med at Jesus ikke kjente dem. Bare kjenninger av Jesus får være med, ikke teoretikere, sier denne lignelsen. Ikke engang om teoretikerne har utført mirakler. De får i alle fall ikke være brudepiker.
Oppsøk oljen!!! Om dere ikke allerede har fått ånden (- den kan merkes, som et indre liv med Jesus, hvis man har den, jfr 2. kor 13,15 ). Den som ber, han får. Be om olje. Be om ånd. Så akkurat i ordboka at det norske ordet "bryllup - brudlaup" trolig handler om å føre bruden hjem i raskt løp - litt av et apropos på slutten av pinsen - skynd dere!!! Jesus kommer snart og henter bruden – og brudepikene - alle tegn tyder på det. Hold ut, dere som strever. Det er den som holder ut (Ånden hjelper), og som holder fast på Ordet (lampen er også obligatorisk, ser vi) - som får være med på evighetsvandringen med Gud. Som skal “nå fram til livet” (Luk 21,19).
Og av alle ord, er ordet om korset det viktigste. At Jesus døde der, for våre synder, så vi kunne bli tilgitt. På grunn av hans blod, hans stedfortredende lidelse, så slipper vi all den straff vi måtte ha fortjent, den dagen dommen faller. Vi som tror på Jesus på korset. Vi som tar tilflukt til hans nåde.
Der kommer jo en dommedag. Jesus sier han skal komme igjen for å dømme levende og døde.
Hvem kan stå oppreist den dagen? Hvis du kan stå med rak rygg uten noen synd eller brister foran den strenge, rettferdige dommer - da trenger du ikke Jesus og hans tilgivelse.
Forrige gang Jesus kom til jorda – for 2000 år siden – sa han: Jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for at verden skal bli frelst ved meg. Og så lærte han folk, han helbredet folk – og han lot seg korsfeste.
Men neste gang han kommer – da skal han hente sine hjem til himmelen.
Og så skal han holde dom.
Han skal avgjøre hvem som får bli med ham i evigheten, og hvem som må være utenfor, der de “gråter og skjærer tenner”.

Relevante bibelvers:


Joh 17,3 - Jesus sa:
Og det er det evige livet, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og han du sendte, Jesus Kristus.

Luk. 11,13 – Jesus sa:
Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Far i himmelen gi Den hellige ånd til dem som ber ham!

2. kor 13,5  -  Paulus sa:
Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere? Består dere kanskje ikke prøven?
(Hvis ikke, så be Jesus flytte inn i hjertet ditt, be om tilgivelse for syndene, evt be Gud vise deg hva du trenger omvende deg fra - og be om å få den Hellige Ånd. Legg merke til at det er ikke hvorvidt du har tungetale eller ei, som avgjør om du er i troen - men det er om du merker at Jesus lever i deg. For der er mange nådegaver, og taler vel alle i tunger? sier Paulus)


Salme 119,105 – salmeforfatter sa om lykt:
Ditt ord er en lykt for min fot og et lys for min sti. (Jesus snakket til et folk som hadde denne salmen som del av grunnmuren i livet. Altså mentes det trolig “Guds ord” hvis noen snakket om en lampe under en tros-samtale)

Matt. 25, 1-13 – Jesu lignelse om de 10 brudepikene:
Da kan himmelriket sammenlignes med ti brudepiker som tok oljelampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. 2 Fem av dem var uforstandige, og fem var kloke. 3 De uforstandige tok med seg lampene sine, men ikke olje. 4 Men de kloke tok med seg kanner med olje sammen med lampene. 5 Da det trakk ut før brudgommen kom, ble de alle trette og sovnet.

6 Men ved midnatt lød et rop: ‘Brudgommen kommer! Gå og møt ham!’ 7 Da våknet alle brudepikene og gjorde lampene i stand. 8 Men de uforstandige sa til de kloke: ‘Gi oss litt av oljen deres, for lampene våre slukner.’ 9 ‘Nei’, svarte de kloke, ‘det blir ikke nok til både oss og dere, gå heller til kjøpmannen og kjøp selv!’

10 Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen, og de som var forberedt, gikk sammen med ham inn til bryllupet, og døren ble stengt. 11 Senere kom også de andre brudepikene og sa: ‘Herre, herre, lukk opp for oss!’ 12 Men han svarte: ‘Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjenner dere ikke.’

Så våk da, for dere kjenner ikke dagen eller timen.

Luk. 13, 23-28 – om alvoret ved å ikke forberede seg/vende om i tide:
Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: «Kjemp for å komme inn gjennom den trange døren! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. Når husherren først har reist seg og lukket døren og dere blir stående utenfor og banker på og sier: ‘Herre, lukk opp for oss’, da skal han svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra.’ Da vil dere si: ‘Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.’ Men han skal svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett!’ Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike mens dere selv blir kastet utenfor.

Matt. 22, 2-13  -  Jesus om (de andre?) bryllupsgjestene - de må være rene og pene - dvs ha vasket seg i lammets blod:
Himmelriket kan sammenlignes med en konge som skulle holde bryllup for sønnen sin. …Men de (gjestene) brydde seg ikke om det; en gikk til sin åker og en annen til sin forretning. 6 Resten av dem la hånd på tjenerne (innbyderne), mishandlet dem og slo dem i hjel. 7 Da ble kongen sint og sendte ut troppene sine, som drepte disse morderne og brente byen deres. 8 Så sa han til tjenerne: ‘Alt er ferdig til bryllupet, men de innbudte var ikke verdige. 9 Gå derfor ut på veikryssene og innby til bryllupet alle dere finner.’ 10 Og tjenerne gikk ut på veiene og samlet alle de kunne finne, både onde og gode, og bryllupssalen ble full av gjester.
11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: ‘Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?’ Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: ‘Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.’ 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.»

(Vi ser at kravet til å kjenne Gud virker mye mindre her, enn i lignelsen om brudepikene. Det er kanskje fordi de ikke er brudepiker, men mer vanlige gjester? Som bare trenger vaske seg og sine klær (sine gjerninger) i Jesu blod?) 


Åp. 19, 7-9 - Om lammets bryllup og brudekjolen:
 La oss glede oss og juble og gi ham æren!
          For tiden for Lammets bryllup er kommet.
          Hans brud har gjort seg i stand,

   
  8 og hun har fått en drakt av skinnende rent lin.»
Linet er de helliges rettferdige gjerninger.
   
  9 Og engelen sier til meg: «Skriv: Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid.» Og han la til: «Dette er Guds sanne ord.» 


Joh 17,6 – Jesus sa:
Eg har openberra ditt namn for dei menneske du gav meg av verda. Dei var dine, og du gav meg dei, og dei har halde fast på ordet ditt.
(Ser ut som om det er tett sammenheng mellom å holde fast på Guds ord, og å få åpenbaringer av hvordan Gud er – dvs å kjenne Gud)

Joh. 14, 21-24 – Jesus sa:
Den som har boda mine og held dei, han er det som elskar meg. Og den som elskar meg, han skal Far min elske. Eg òg skal elske han og openberre meg for han.
(Tett sammenheng mellom å holde fast på orda/buda – og å få åpenbaringer av/få se/kjenne Jesus)

Joh. 3,17-18 – Jesus sa:
Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

2.Tim. 4,1-3 - Jesus skal dømme levende og døde, og opprette "sitt rike":
Så sant som han kommer og oppretter sitt rike, pålegger jeg deg for Guds og Jesu Kristi ansikt, han som skal dømme levende og døde:  2 Forkynn Ordet, stå klar i tide og utide, vis til rette, tal til tukt og tal til trøst, med all tålmodighet og iherdig undervisning!  3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. 

Jeg skal prøve finne flere relevante bibelvers senere. Liker å kunne vise både andre og meg selv at (om...) jeg skriver bibelsk, med dekning i bibelen.
Beklager de ulike skrifttypene. Det kommer av at jeg har importert de fleste bibelversene fra en nettbibel, og de nekter la seg korrigere mht form og farge. Huff.
I det hele tatt er denne bloggmalen åpenbart blitt foreldet siden sist - i alle fall grensesnittet til mine programmer. For dette her er helt vilt - alt som har med skriftstørrelser -og typer å gjøre lyder overhodet ikke kommando.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar